MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Vánoce - 3 hlavní zásady

Nepřejídejte se, ale zakažte si i půst
Pamatujte na zásadu, že energetický příjem by měl být stejný jako před svátky nebo jen o málo větší. Jezte rovnoměrně během celého dne. To nejhorší, co můžete udělat pro své zdraví a předsevzetí nepřibrat, je držet půst a večer se pak přejíst různých dobrot.

2. Najděte alternativy
K Vánocům patří dobré jídlo, proto zvažte, jaké ústupky můžete udělat, aniž by utrpěl vás apetit. Co třeba při přípravě chlebíčků nahradit bílou veku celozrnným pečivem? Nebo je místo kupovaných tučných salátů namazat tvarohovým sýrem a ozdobit zeleninou?
Kompromis můžete udělat i při přípravě vánočního cukroví, možná budete překvapena, že vám bude "odlehčená" varianta chutnat. Místo máslových krémů doporučuji vyzkoušet pudinkové, tvarohové nebo želatinové. Náplně lze nahradit ovocem, bílou mouka celozrnnou a cukr sladidly.
Pokud sníte více, než byste měla, můžete si k obědu nebo večeři naložit místo klasické přílohy zeleninu. U štědrovečerního bramborového salátu zkuste ubrat majonézy a nahradit ji jogurtem, energetickou hodnotu tím výrazně snížíte.

3. Hýbejte se
Jestli přece jen podlehnete vánočním dobrotám, nezoufejte, stále máte šanci nadbytečné kalorie spálit. Během jedné hodiny činnosti můžete spotřebovat například:


Aktivita spotřeba energie kJ/ hodina
Procházka - 840 kJ
Turistická chůze - 1260 kJ
Rychlá chůze - 1000 až 1500 kJ

Bruslení - 1500 až 1900 kJ
Sjezdové lyžování - 1900 až 2100 kJ
Běh na lyžích - 2100 až 2300 kJ
Odhazování sněhu - 2500 kJ