MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Pocit štěstí

V našem mozku se tvoří hormon serotonin, který je také nazýván hormonem štěstí, a ten nám navozuje pocit dobré nálady, radosti, máme dobrý spánek, umíme se lépe koncentrovat, lépe zvládáme stres a vyčerpání.

K tomu, aby se tato látka dostatečně vytvářela je potřeba dostatek draslíku a hořčíku a hlavně aminokyselina L-tryptofan (nejvíce ji najdeme v kuřecím mase, mléčných výrobkách, kešu, banánech, v lososu, tuňáku, zelené zelenině, vejcích a v kvalitní čokoládě).

Hladina serotoninu také stoupá po alkoholu, který nám může v menších dávkách přinést pocit radosti a uvolnění. Pozor ale na to, že po rychlém vzestupu hormonu štěstí dojde k jeho prudkému poklesu a tím pádem se dostaví naopak pocit splínu, únavy a vyčerpání.

Velmi kvalitním zdrojem L-tryptofanu a tím pádem dobré nálady jsou též ořechy - hlavně mandle a vlašské, vanilka, kapusta, špenát, cherry rajčata nebo avokádo.

K dobré náladě se tedy, jak je vidět, můžeme i projíst, stačí dodržovat několik základních pravidel a pouček jako např.: strava v pravidelných intervalech, dostatek barevné zeleniny, zařazování celozrnného pečiva a podobně. Při chutích na sladké se nebát v přiměřeném množství jíst čokoládu nebo pít kvalitní kakao. Přípravu jídla si užívat, zapojovat všechny smysly, nebát se jídelních experimentů, které nám mohou také přinést spoustu dobré nálady.