MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Největší mýty o hubnutí

Když chci zhubnout, musím držet hladovku, budu mít hlad

Toto je asi nejčastější argument nebo připomínka, kterou od mých klientek slýchávám. Často právě z tohoto pocitu mají největší strach a bojí se, když začnou hubnout, tak budou trpět.

Pokud budete mít správně sestavený a nutričně vyvážený jídelníček a tím pádem budete tělu dodávat vše potřebné,pocit hladu nenastane. Pokud navíc doplníte jídelníček vlákninou, nebude ani hlad a ani se nedostaví pocity chutí na sladké či chutí na cokoliv jiného.

Většina klientek mi naopak při následných kontrolách sděluje, že jídla mají dostatek, dokonce i více, než byly zvyklé. Navíc se cítí dobře, odlehčeněji, nemají pocity únavy. Hlad rozhodně nepociťují a když, tak je to pro mě signál, že je něco špatně a musíme to společně vyřešit.

V každém případě je důležité hlavně zachovávat velikost porcí, nic si neubírat, tělo by opět mělo snahu přejít do úsporného režimu a zpomalil by se metabolismus.

Ke štíhlosti se zkrátka musíme PROJÍST !

 

Když chci zhubnout, musím jíst jen „zdravé“ potraviny, či biopotraviny budu se muset úplně vzdát toho, co mi chutná

Ani toto tvrzení se z větší části nezakládá na pravdě.

K tomu, abychom redukovali hmotnost není potřeba kupovat a jíst pouze bio potraviny, ale potraviny běžně dostupné v obchodech, protože pro mnoho klientek je to nejen otázka dostupnosti potravin v biokvalitě, ale samozřejmě i ceny.

Pozor bychom měli spíše dávat na to, zda jsou potraviny čerstvé, nezkažené, pokud možno nekonzervované, s minimálním obsahem konzervačních látek či glutamátu.

Pokud se člověk řídí „zdravým, selským“ rozumem, mnoho jídel či potravin si může dopřát i během redukční diety. Často se mě klientky vyptávají na čokoládu, zmrzlinu, sušenky, apod. Zde je to otázka frekvence a množství. To znamená- pokud občas a v malém množství, není to velký problém, jak by se mohlo zdát. Vždyť po jedné kostičce čokolády se Vám hmotnost zpátky nevrátí. Je to spíš o jakémsi uklidnění klientky a zabránění vzniku tzv. začarovaného kruhu – sním něco co 

nesmím, vím, že to je špatně, vyčítám si to, jsem z toho ve stresu, vylučuje se mi více stresového hormonu a ten ze své podstaty zabraňuje hubnutí.

 

Holky štíhlejší

Pokud zhubnu, stejně za čas dojde k jojo efektu

Toto téma řešíme s klientkami velmi často a téměř každá z nich má s jojo efektem osobní zkušenost. Trápí je to, mnohé z nich mají za sebou opakované pokusy o zhubnutí a opakované jojo efekty. Je to pro ně velmi frustrující.

Cílem mojí metody není jen to, že klientka zhubne, ale úbytek by měl mít trvalejší ráz.

Proto se snažím kleintku převychovat v jejích stravovacích návycích, což se ovšem nepodaří za měsíc, ale chce to delší navštěvování naší poradny.

Pokud klientka dosáhne své vytoužené hmotnosti, je také potřeba společně projít takzvanou fázi udržovací.

 

Pokud chci zhubnout nebo si váhu udržet, musím každý den cvičit

Také omyl !

Hýbat se je naše přirozenost, pohyb nám zlepšuje kondici, náladu, pomáhá nám hubnout. Ale i zde platí pravidlo – všeho s mírou. Vhodnou a přiměřenou pohybovou aktivitu doporučuji zařazovat 2-3x týdně,nejlépe  pychlo chůzi,jízdu na kole, plavání či nenáročné posilování. Přílišná intenzita i četnost mohou naopak vést k přetížení organismu a tím i zpomalení nebo zastavení hubnutí. Aby při cvičení docházel k účinnému spalování tuků je třeba sledovat správnou tepovou frekvenci (ale o tom více v naší poradně)

 

Nadváhu máme v rodině, je to geneticky dané, nedá se s tím nic dělat

Toto také uvedeme na správnou míru

Genetika hraje ve výskytu obezity určitou roli, existuje dokonce i gen obezity. Na dědičnost ale výskyt obezity svalovat nemůžeme. Geneticky máme danou stavbu těla a možná i místa, kde při dietě přednostně hubneme (někdo hubne na břiše, někdo na prsou,bocích,zadečku...), vše ostatní záleží na nás.

Ve výskytu obezity však velmi podstatnou roli hrají spíše stravovací návyky a způsob, jak se celá rodina stravuje, zda dodržuje zásady racionální výživy, nebo zda spíše konzumuje jídla sladká, tučná, smažená apod.