MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Jak hubnou muži

Čeští muži a zdravý životní styl?  Často jen pouhé přání…
 
Hubnutí mužůPřitom podle  různých statistik jsou to právě muži, kteří jsou daleko více ohroženi vznikem civilizačních chorob z nadbytku tuku a nedostatku pohybu, nejčastěji infarktem myokardu, cévní mozkovou příhodou, metabolickým syndromem, vysokým tlakem a cukrovkou. Těmito chorobami mohou trpět i mladí muži, výjimkou není 30ti letý pacient na koronární jednotce. Více jak polovina populace v České republice má obezitu a muži k tomu velmi výrazně přispívají, nejen tím, jak špatně jedí, ale i tím, že moc se nehýbou, konzumují alkohol, hlavně pivo a hodně solí.
 
Na problém si mohou muži založit už velmi brzy, kolem 30. roku věku, kdy většinou pracují, starají se o rodinu, vydělávají peníze a jsou ve stresu. Jejich jídelníček je složený z nevhodných potravin, jedí hodně sladkého a tučného, nepravidelně během dne, nejlépe však večer. Všechno toto má za následek postupné zvyšování cholesterolu, krevního tlaku, hladiny cukru v krvi a tím vzniku komplikací, nejčastěji srdečního infarktu. Navíc muži se většinou začnou o zdravý životní styl a hubnutí zajímat až ve chvíli, kdy už mají zdravotní problém. Ale nikdy není pozdě začít s nápravou!
 
Co s tím?
Muži mají tu výhodu, že někdy malá změna dokáže velké úspěchy. Mají tu výhodu, že jejich tělo a metabolismus není zasažen opakovanými pokusy o hubnutí a jojo efekty, tak jak to bývá u žen. U mužů mnohdy postačí lehká úprava jídelníčku a trocha pohybu a úspěch je zaručen. Důležitá je pravidelnost v jídle a naučit se snídat. Zařazovat kvalitní potraviny, dbát na dostatečný přísun zeleniny a kvalitních bílkovin, omezovat skryté tuky a dbát na dostatečný a kvalitní pitný režim.
 
Ukázka správně sestaveného jídelníčku pro muže:
 
Snídaně: 2 krajíčky chleba (žitný, pšeničnožitný, celozrnný), lehce pomazat rostlinným tukem (Rama, Flora) nebo tvarohem (pomazánkou) - vrstva silná 1 cm, doplnit 4 plátky kvalitní krůtí šunky, nebo jedním vejcem, přidat malou porci zeleniny jako oblohu.  K pití čaj nebo kávu nebo zeleninovou šťávu nebo naředěný 100%ní džus.
 
Svačina: jeden kus ovoce (co se vejde do dlaně), nebo 250 g zeleniny, lze doplnit jedním bílým jogurtem nebo sýrem (1 balení Cottage)
 
Oběd: orestovaný plátek (170 g) kuřecího nebo krůtího masa, lze lehce osolit a okořenit,  salát z čerstvé zeleniny (mix) , porce rýže nebo těstovin (130 g)
jako předkrm  talíř polévky - např. rajčatová, brokolicová…
 
Svačina:  stejně jako dopoledne, místo jogurtu nebo sýru lze použít kefír, podmáslí nebo jogurtový nápoj
 
Večeře:  vaječná omeleta (1 žloutek, 2 bílky) , poklást plátky šunky nebo plátkového sýra, plátky rajčat a tence nakrájenou zelenou paprikou, porce zeleninového salátu (250 - 300 g), 1 krajíc žitného nebo celozrnného chleba.