MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Grilujte zdravě!

Zdravé grilováníTeplé letní počasí přímo vybízí k venkovnímu posezení a k pořádné grilovačce. Ale pozor  - grilování mezi vhodnou úpravu potravin rozhodně nepatří! Držte se níže uvedených tipů a dopřejte si zdravější úpravu z grilu.

Pořiďte si kvalitní dřevěné uhlí, ze kterého by neměly šlehat plameny. Pod jídlo dejte grilovací tácek - zabrání se nadbytečnému odkapávání oleje do ohně, které se teplem dostává zpět na maso v podobě karcinogenních látek.

Maso vybírejte libové, bez kůže a tučné odkrajujte. Hodí se libové drůbeží, libové vepřové maso nebo ryby. Na karbanátky nebo hamburgery využijte maso hovězí nebo skopové ve směsi s vepřovým nebo drůbežím.

Vynechte marinádu, využijte přirozené chuti masa. Nechte maso chvíli odležet při pokojové teplotě. Koření, trochu oleje a soli přidejte až na opečené maso. nebo místo marinády vyzkoušejte citrónovou šťávu a bylinky.

Vyberte vhodný olej. Kvůli vysoké teplotě používané při grilování jsou vhodné například řepkové nebo rafinované olivové oleje.

Nepřežeňte to s dresinkem. Namísto hotových dresinků s tučnou majonézou si připravte dip. Stačí ochutit zakysanou smetanou, česnekem a bylinkami. Anebo do bílého jogurtu přidejte lžíci light majonézy, najemno nasekanou cibuli a bylinky.

Vsaďte na zeleninu a žitno-pšeničný chléb. Na mřížku přidejte cuketu, cherry rajčátka, papriky, lilek, cibuli, kukuřičný klas nebo ananas. A udělejte si zeleninový salát. Chleba volte s co nejvyšším obsahem žitné mouky.