MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Golf není jen procházka

Pitný režim a strava na golfuDůležitá je výživa a pitný režim.

Kvalitní výživa a pitný režim jsou důležité v celé řadě sportovních odvětví, mezi něž samozřejmě patří i golf.Tento sport je velice náročný na psychickou koncentraci a i na fyzickou kondici. Je poměrně obtížné udržet soustředění na všech osmnácti jamkách, zejména pak v závěru hřiště, kde se nejvíce rozhoduje o konečném výsledku. Navzdory všeobecně rozšířenému mínění golf není jednoduchou vycházkou, hlavně, když chce hráč vylepšovat svoje skóre.

Je potřeba si uvědomit, že golfisté stráví na hřišti více než čtyři hodiny, ve členitějších a kopcovitých hřištích je to dokonce i něco přes pět hodin. V této souvislosti je nutno říci, že právě doplňování energie a dodržování pitného režimu v průběhu hry samotné jsou významnými faktory, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu na hřišti.

Pokud golfista v závěru kondičně nestíhá a dochází mu energie, jen těžko si může hru užít a být spokojený sám se sebou.

Posledních pět jamek kazí výsledek

Rozhodujících je přitom posledních pět či šest jamek, protože právě tam razantně narůstá únava hráčů, kteří pak rychle ztrácejí koncentraci. Proto je důležité analyzovat, v jakém poměru může za chyby v závěru kondička a jakou roli v tom hraje podcenění výživy a pitného režimu.

Většina amatérských golfistů se nají zhruba hodinu nebo dvě před začátkem hry, někdy však ráno nestihnou snídani vůbec a do hry jdou hladoví. Na hřiště si sebou berou bagetu nebo nějakou energetickou tyčinku. Co se týká pití, většinou přibalí do bagu pouze malou lahev vody, a tak často dohrávají vyhladovělí a žízniví.

Není potřeba zdůrazňovat, že takový přístup je špatný, hladina krevního cukru a i hydratace organismu při hře výrazně kolísá. Cílem by naopak mělo být udržet obojí na poměrně stabilní úrovni.

 

Co si tedy vzít sebou na hřiště? 

Na hřišti byste měli doplňovat energii po každých třech či čtyřech odehraných jamkách. Stačí přitom pár soust, důraz by měl být kladen na přísun komplexních sacharidů - ovesné či jiné vločky, celozrnné pečivo, z ovoce pak hroznové víno nebo banán či meruňky.

Měli byste na hřišti jíst, i když nejste hladoví, energii je potřeba doplňovat pravidelně, vhodné jsou například proteinosacharidové tyčinky, není potřeba sníst celý kus najednou, ale postupně ukusovat a dostatečně zapíjet vodou nebo hypotonickými sportovními nápoji. Je dobré se vyhnout silným čajů, kávě nebo alkoholu.

Doplnění tekutin je nutno provádět pravidelně a přiměřeně, uvádí se, že by golfisté měli při pobytu na hřišti vypít cca 40 - 50 % denního příjmu tekutin, v teplých dnech je potřeba množství o jednu třetinu navýšit.

Jen samotná výživa či pitný režim vaši hru nezlepší, nicméně je to důležitý spoluhráč na hřišti, pomůže vám zůstat déle v pohodě a lépe se soustředit na hru. Správný přístup k výživě také pomáhá lépe a rychleji regenerovat nebo se vyhýbat zbytečným zraněním.