MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Glukózo-fruktózový sirup

levnější a škodlivější náhražka cukru.
Je lacinější a přitom má vyšší sladivost než klasický cukr. Spoustu let se přidává jako sladidlo do limonád, sušenek, jogurtů, džusů, snídaňových cereálií a dokonce i uzenin!
Většinou se vyrábí z kukuřičného nebo pšeničného škrobu a mezi výrobci potravin je v poslední době velmi oblíbený, je totiž mnohem levnější než klasická sacharóza, je v tekuté formě, u pečiva zajistí větší vláčnost a trvanlivost .

O jeho škodlivosti se mezi lékaři a výživovými poradci vedou vášnivé diskuze. Nespornou negativní stránkou glukózo - fruktózového sirupu je jeho tekutá forma a také vysoká koncentrace ovocného cukru - fruktózy. Ta se metabolizuje v játrech a při nadměrné konzumaci způsobuje jejich ztukovatění a tvorbu tzv. triglyceridů. Takto vzniklý tuk se ukládá nejčastěji v oblasti břicha, jedná se o útrobní tuk, a pokud je ho nad míru, tak je pro zdraví velmi nebezpečný. Následkem pak může být jak obezita, tak i cukrovka 2. typu, srdečně cévní onemocnění, ale také např. Alzheimerova choroba.

Fruktóza na rozdíl od glukózy méně stimuluje mozková centra sytosti a to způsobuje pocit hladu a následné zvýšené konzumace jídla. To má za následek vznik obezity a tím i všech komplikací s ní spojených, v krajním případě i vznik nádorových onemocnění.

Jak se tedy zvýšené konzumaci fruktózy vyhnout? Jedinou prevencí je číst pečlivě obaly na výrobcích ohledně složení a pokud možno se takovým výrobkům vyhýbat, či je omezit na minimum.

Více se dovíte, pokud si otevřete níže uvedený odkaz: