MUDr. Michaela Svobodová - výživová poradkyně

Co když se hubnutí zastavilo

Držíte dietu podle pravidel, pravidelně cvičíte, první kila jsou dole a najednou nastává zlom a váha neklesá. U svých klientek to vídám dost často a dost často také vídám jejich zděšené pohledy a otázky typu: „Co dělám špatně? Kde se stala chyba?“

Mohu Vás ujistit, že většinou chyba není nikde, je jen přirozenou reakcí těla na chvíli odpočívat. U někoho se to projeví již po prvním měsíci dodržování diety, u někoho později.

Příčinou může být chyba v dietě nebo zpomalení metabolismu, ale také stres nebo hormonální změny. Častou příčinou jsou také choroby štítné žlázy či užívání některých léků (některá antidepresiva, kortikoidy, ženské hormony). Při hubnutí je potřeba toto vždy brát v potaz a klientku na to upozornit.

Výkyvy ve váze např. během dne a rozdílná rychlost hubnutí v průběhu času je naprosto normální. Po prvních týdnech, kdy jde hubnutí většinou skoro samo, dochází automaticky ke zpomalení (při správně vedené dietě se po 2-3 týdnech hubnutí ustálí na úbytku 0,5 kg za týden), někdy i přechodnému zastavení redukčního procesu.

 

Jaké tedy zachovávat zásady?

Nevažte se každý den, stačí jednou za týden, a to nejlépe ve stejnou denní dobu. Úplně nejlepší je, vážit se pouze v dietologické poradně.

Ženy musí brát na vědomí svůj menstruační cyklus, neboť během ovulace či menstruace může u některých žen docházet vlivem hormonálních změn k zadržování tekutiny. Během těchto dní může váha stoupnout ze dne na den i o několik kilogramů.

Někdy může zastavení poklesu způsobit i nasazení hormonální antikoncepce nebo hormonální substituce u žen v přechodu.

Někdy je nutné překontrolovat jídelníček, kdy přesný a pravdivý zápis do tabulky snědeného může leccos odhalit. Důležité je také dodržování velikostí porcí. Někdy je potřeba klientku upozornit na to, aby si porce opět začala poctivě vážit. Po delší době dodržování diety má spousta klientů tendenci si porce spíše ubírat než přidávat. A to v konečném důsledku může opět vést ke zpomalování metabolismu a zastavení hubnutí. Chyba někdy může být v nesprávném rozložení denních jídel, nejčastěji ovoce a sacharidy ve večerních hodinách.

Na vině může být i překyselený organismus, ale to už je námět na další článek.

Poměrně překvapivě může být příčinou zastavení hubnutí i Vaše přehnané sportování nebo cvičení. Organismus totiž reaguje na přetížení právě úsporným režimem spalování energie. Pokud navíc posilujete, nahrazujete tukovou vrstvu svaly, a ty jak je známo, jsou při stejném objemu těžší než tuk Na pohled tedy hubnete, ale váha zůstává stejná, v tomto případě je lepší se spoléhat na měření obvodů – pas, břicho, boky.